Alexandru Paler

Despre inutilitatea unor lucruri

In Fără categorie on 21 Decembrie 2012 at 14:37

Ma oblig sa scriu ceva pozitiv sau nesuparat pe lume in aceasta insemnare (articol asa cum il numeste WordPress-ul), dar nu voi reusi. Fiind vineri si gandidu-ma cum a trecut saptamana mi-am adus aminte ca marti (probabil) am petrecut foarte mult timp incercand sa inteleg de ce lumea este innebunita dupa HTML5. Nu are de a face cu munca mea actuala, dar orele acelea mi-au oferit o perspectiva interesanta.

In liceu si facultate din lipsa majora a unui forum de informaticieni in care sa pot discuta informatica am ales ce a fost mai usor. Peste ani alegerea mi s-a parut dezastruoasa, iar acum din nou mi se pare inspirata. Am ales sa invat JavaScript, HTML, Flash, Actionscript etc. Am strans cativa bani din munca aceea si la un moment dat chiar mi-am pierdut zilele incercand sa fac diferite biznisuri cu site-uri. Aia da, a fost o porcarie. Dar la un moment dat vidul de algoritmica m-a impins sa programez in Flash diferite lucruri mai complicate: jocuri de puzzle, algoritmi asupra grafurilor, un fel de Flash construit in Flash (cu Mercutiu). Au fost unele lucruri care pe atunci cand nu vedeam viata din universitati mi se pareau varfuri de lance. De fapt erau varfuri de morcove infipt adanc in pamanat. Asta a fost si e.

Macar acuma cand imi scriu paperele sunt totusi in stare sa imi fac singur desenele, pot programa un minim de Postscript si nu mi se pare nimic fabulos in noile tehnologii. Eram mic cand le-am vazut, le-am inteles si apoi le-am urat. La primul loc de munca cand programam (printre altele) si Javascript ajunsesem sa trantesc la propriu cu tastatura si sa dau pumni in mouse din cauza ca era absolut dificil ca acelasi cod sa ruleze la fel pe IE sau Firefox. Pe atunci imi doream sa devin dezvoltator certificat de Flash, dar era scump, iar apoi de ce sa o fac? Pentru ca nimeni nu angaja asemenea programatori. Orice ar fi fost mai bun decat Javascript, dar lumea nu era de acord.

Apoi prin facultate am participat la un concurs de programare. Asa numit concurs, organizat de o firma din Brasov. Practic era un mascat concurs de angajare, dar nu am stat sa ma gandesc. Era clasica poveste: o aplicatie web care sa nu foloseasca javascript pentru afisarea numarului de useri online. A castigat un tip care folosise un framework de python. Fabulos (ironic). Bineinteles ca folosisem javascript deoarece aparuse sprijinul pentru xmlhttprequest in browsere si practic din cateva apeluri foloseam un mini-ajax. Supriza a fost ca organizatorul nici nu stia despre posibilitatea unei asemenea combinatii. In aula universitatii, un tanar cam de varsta mea, imbracat la costum larg dupa moda americana (turul pantalonilor pana la tocul pantofilor cu talpa de cauciuc groasa, cravata cu nod dublu windsor larg la gat ca dupa o nunta grea) imi povestea pufaind din tigara ca nu ok javascript. Oricum pe atunci am crezut si am plecat ofticat ca sunt un prost.

Dupa atatia ani, stand racit in pat si citind despre HTML5, imi dau seama ca oamenii care se entuziasmeaza de tehnologie nu isi dau seama ca HTML e doar un limbaj de markup (au studiat in van), iar pentru ca a face tot ce e posibil in Flash (sau Postscript daca ne gandim la moveto() si lineto()) este nevoie de Javascript. Pentru Javascript este nevoie de jQuery, apoi de SVG si parsare de DOM-uri XML. Pe scurt trebuie rescris totul de la capat, iarasi buguri, iarasi probleme…iarasi tastaturi rupte.

De aceea, imi pare foarte rau ca multi ani din viata mi i-am pierdut invatand lucruri (oricum inutile in mare) care acuma sunt aruncate la gunoi pentru alte lucruri. Si dupa parerea mea mai sunt si pasi in urma. Patru ani de doctorat si doi de master nu vor putea niciodata suplini lipsa forumului initial de informaticieni din care mi-ar fi placut sa fiu membru. Pe de alta parte, experienta tineretii cu tehnologii din industria mica a softului imi spune clar „Niciodata nu te gandi sa te intorci aici!”. Ispita e mare in timpul doctoratului.

  1. Hmm.. nu stiu cu ce se mananca HTML 5. Nu m-a atras in mod deosebit pana acum ideea de a scrie aplicatii de rulat in browser. Dar nu cred ca ai invatat ceva inutil si nu ar trebui sa-ti para rau.
    Mie mi-ar parea rau pt. tastaturile distruse mai degraba. Dar experienta cu limbajele care poate acum ajung inutile, nu e neaparat una rea. Te-a expus unui anumit stil de gandire, o treapta intermediara catre stilul de gandire pe care-l ai acum.

Lasă un răspuns

